نام درس : روش تحقیق نظری

نام استاد : محمد رضا مریدی

گردآورنده : لیلی منتظری تختی

موضوع  تحقیق : بررسی الگوهای خریدکالا، مطالعه موردی مردم شهر بندرعباس در سال 1387

تاریخ ارائه تحقیق : 18/1/1387

آدرس وبلاگ : WWW.ERTEBAT85.BLOGFA.COM

آدرس ایمیل:Montazeri145@yahoo.com

 

بررسی الگوهای خریدکالا،مطالعه موردی مردم شهربندرعباس در سال 1387:

 

 

مقدمه:

 

برای اینکه بتوانیم الگوهای خرید مردم شهر بندرعباس را بدانیم و یا اینکه به آنها پی ببریم باید ابتدا از بازارهای این شهر شروع کنیم . د ر واقع بیشترین چیزی که بر خرید مردم این شهر تاثیر می گذارد همین بازارهای موجود در این شهر می باشد چرا که د راین شهر بازارهای مختلفی وجود دارد که بعضی از این بازارها با الگوبرداری از بازارهای کشورهای خلیج فارس ساخته شده اند چون این شهر ساحلی د ر مجاورت با کشورهای حوزه خلیج فارس قرار دارد . 

از جمله این بازارها: بازار روز ، بازار اوزیها ، بازار شهرداری ، بازارچه 22 بهمن ، بازارچه شهاب و پاساژها ومجتمع های تجاری زیتون ، رویال ، ستاره جنوب ، نیلی ، سیتی سنتر و ستاره شهر می باشد .

از این بازارها و پاساژ هایی که نام بردیم« بازار روز» از همه بازارها شلوغ تر و خرید در این بازار بیشتر از بازارهای دیگر می باشد ؛ که این خریدها  نیز  دلایل  خاصی  دارد . یکی از دلایلی که این بازار شلوغ تر از بازارهای دیگر می باشد ، این است که این بازار یکی از قدیمی ترین بازارهای شهر بندرعباس می باشد و دیگر این که د ر این بازار تقریبا همه اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم شهر بندرعباس اعم از خوراکی و غیر خوراکی که شامل پوشاک ، لوازم خانگی و ... می باشد ، وجود دارد . وشاید همین یکجا بودن همه مایحتاج مورد نیاز مردم باعث شده که این بازار نسبت به دیگر بازارها هم شلوغ تر باشد و هم از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد . یکی دیگر از دلایلی که مردم از این بازار بیشتر خرید می کنند این است که اجناس این بازار از نظر قیمت نیز نسبت به بازارهای دیگر مناسب تر می باشد ، حال شاید بعضی از کالاها و اجناس از نظر کیفیت در سطح بالایی نباشند اما همین که با درآمد اکثریت مردم شهر بندرعباس مطابقت دارد بیشتر مردم تمایل دارند که از این بازار خرید کنند .  

بعد از بازار روز ، بازار اوزیها  یکی دیگر از قدیمی ترین بازارهای این شهر که متعلق به اوزیهای مقیم شهر بندرعباس می باشد نیز جزو شلوغ ترین بازار محسوب می شود . در این بازار نیزشما می توانید خریداران زیادی را مشاهده کنید چون که اجناس این بازار هم ازنظر کیفیت و هم قیمت مناسب می باشد . بعد ازین دو بازار می توان از بازارچه شهاب و بازارچه 22 بهمن نام برد . این دو بازار نیز شلوغ می باشند.

بطور کلی باید گفت که د ر این بازارهایی که در بالا  ذکر کردیم اکثر قشرهای مختلف مردم شهر بندر عباس را می توان مشاهده کرد ، یعنی همه نوع افراد ؛چه آنهایی که از نظر سطح درآمد در موقعیت بالاتری قرار دارند ، چه افراد ی که طبقه متوسط این شهر را تشکیل می دهند و چه افراد ی که ازنظر د رآمد در سطح پایین تری قرار دارند از این بازارها خرید می کنند . بیشتر اجناسی که در این بازارها وجود دارد مطابق با سلیقه و در آمد افراد می باشد . در اینجا نباید وجودحراجی ها و دستفروشی ها را نادیده گرفت ، زیرا بعضی از خریدهای مردم شهر بندرعباس از طریق همین دستفروشی ها و حراجی ها صورت می گیر د . در واقع اگر هم به کالایی  نیاز نداشته باشند صرفا به دلیل اینکه حراجی می باشدو قیمتش مناسب است  و فکر می کنند که دیگر فرصتیبرای  اینکه بتوانند با این قیمت این کالاها را خریداری کنند ، نداشته باشند مبادرت به خرید آن کالا می کنند . پس با این اوصاف می توان گفت که حراجی ها و دستفروشی ها هم تاثیر زیادی بر نوع خرید مردم می گذارند .

اما در پاساژها و مجتمع های تجاری ازجمله زیتون ، نیلی ، ستاره و ... کمی وضع فرق می کند   چون که اجناس و کالاهایی که در این پاساژ ها وجود دارد از نظر قیمت با آن بازارهایی که نام بردیم گرانتر می باشد و همه مردم نمی توانند از اینجو ر جاها خرید کنند. در واقع این پاساژها نیز مشتریان خاص خود را دارند. در این پاساژها بیشترین خرید توسط افراد ثروتمند و بطور کلی کسانی که سطح درآمد بالایی دارند و یا تعداد کمی از افرادی که طبقه متوسط شهر را تشکیل می دهند صورت می گیردو بقیه افراد هم وقتی که از قیمت کالاها مطلع می شوند از خرید آن صرفنظر می کنند و دیگر به کیفیت اجناس و کالاها توجهی ندارند . هرچند که شاید این اجناس از کیفیت بهتر و مطلوبتری برخوردار باشند و دوام بیشتری داشته باشند اما چون با درآمد اینگونه افراد مطابقت ندارند و توان خریدن آن را ندارند از خریدن آن امتناع می کنند.اگر هم مشاهده می کنید که این پاساژها  از شلوغی زیادی برخوردار هستند به این دلیل است که بیشتر افراد برای سرگرمی و یا تماشا به این پاساژها می روند .

اما در کنار این پاساژها ، می توان از پاساژ رویال نام برد که اجناس  موجود در آن تقریبا نسبت به دیگر پاساژها از نظر قیمت مناسبتر می باشد و مردم نیز از این پاساژ بیشتر خرید می کنند.

در ادامه باید ذکر کنیم که اوج خرید مردم شهر بندرعباس و شلوغی این بازارها و پاساژها در فصلها و ماههای خاصی می باشد به عنوان مثال در ماههای شهریور و اسفند و ماههایی که جشنها و عروسی های زیاد ی درآن صورت می گیرد این بازارها شلوغ تر و خرید مردم هم بیشتر می باشد. مثلا در شهریور  ماه بسیاری از مردمی که فرزندان محصل دارند به بازار می روند تا وسایل مورد نیاز فرزندان خود را تهیه کنند . و یا در اسفند ماه هم مردم بیشتر خریدهای مربوط به عید را در این ماه انجام می دهند  و یا اینکه مردم شهر بندر عباس مراسمهای عروسی خود را مطابق با مناسبت های ویژه های  برگزار می کنند و چون مراسم های آنها طبق آداب و رسومی انجام می گیرد مثلا استفاده کردن از لباسها و چادرهای محلی ، بنابراین با شروع این مراسم مردم شهر بندرعباس روانه بازارها می شوند و خریدهای خود را انجام می دهند در واقع در این زمانها و ماهها   افراد خواه ناخواه مجبور به خرید هستند و حتما خریدی صورت می گیرد  . د ر بقیه فصلها و ماههای دیگر کمتر افراد برای خریدضروری به بازار می روند واگر هم بروند شاید خریدی صورت نگیرد .و فقط جنبه تفریحی داشته باشد .

در اینجا  باید ذکر کنیم که بیشترین خریدی که اکثر  مردم شهر بندر عباس انجام می دهند تحت تاثیر همین بازارها و پاساژها می باشد . در واقع همین بازارها و قیمت اجناس موجود د ر این بازارها ، نوع خرید مردم را تعیین می کنند و خیلی کم به کیفیت  آن توجه می کنند . چون که بیشتر مردم د ر طبقه متوسط و پایین شهر قرار دارند . و اجناسی را هم که انتخاب می کنند باید مناسب با درآمد و پول موجود در جیب های آنها باشد و شاید دوست داشته باشند که از اجناس لوکس و با کیفیت مطلوبی استفاده کنند اما وضع زندگی و درآمد آنها این اجازه را به آنها نمی دهد. شاید اجناسی را که خریداری می کنند زیاد دوام نداشته باشد و آنها مجبور باشند در فاصله زمانی کم دوباره مبادرت به خرید آن کالا کنند که با این کار شاید هزینه ای معادل با اجناس خوب و با کیفیت را پرداخت کرده  باشند  اما چون در ابتدا توان خرید آن اجناس را با آن قیمتی کا موجودمی باشد را ندارند در نتیجه از خرید آن سر باز می زنند و به همان اجناس با کیفیت پایین و ارزان قیمت اکتفا می کنند. 

بعد از شاخصه قیمت گزینه بعدی که مورد توجه بعضی از مردم شهر بندرعباس می باشد ،کیفیت کالا و اجناس است . در این گزینه بعضی از افراد فقط به کیفیت کالا توجه می کنند و قیمیت آن زیاد مهم نیست . د ر واقع به دنبال کالاهایی می باشند که از کیفیت و ماندگاری مطلوب و خوبی برخوردار باشند حال قیمت آن هر چقدر هم که باشد مهم نیست . مورد دیگری که مد نظر بسیاری از شهروندان این شهر می باشد ، مکان و جایگاه بازارها می باشد. یعنی اینکه برای بعضی از افراد خیلی مهم است که از کجا خرید کنند و آن اعتبار و اهمیتی که بازار محل خرید برای آنها دارد شاید از اهمیت و اعتبار خود کالا هم بیشتر باشد . د ر واقع برای آنها خیلی مهم و با ارزش است که طرف مقابل او بفهمد او خریدهای خود را در  کدام بازار و پاساژ انجام می دهد. یعنی د ر واقع آن شخص   فکر می کند که  خریدن کردن او از بازارهایی که مهم  و با اعتبار می باشد به شخصیت و منزلت فرد در جامعه می افزاید .   

یکی دیگراز ملاکهایی که مردم شهر بندرعباس درخریدن کالایی به توجه می کنند ،خارجی و یا ایرانی بودن اجناس می باشد . مردم این شهر به علت همسایه بودن با کشورهای حوزه خلیج فارس خیلی راحتر می توانند به اجناس خارجی دسترسی پیدا کنند چون از نظر قیمت  نسبت به دیگر شهر ها و استانها دراینجا متعادل تر و مناسب تر می باشد و هم در مقایسه بااجناس ایرانی فرق چندانی نداشته باشد و شاید کمی گرانتر باشد که دراین صورت با در نظر گرفتن کیفیت ومطلوبیت کالا ترجیح می دهند که کالاها ی خارجی خریداری کنند. وهمین امر به آنها کمک می کند که د ر خریدن اجناس حق انتخاب داشته باشند . عده ای از افراد هم هستند که اصلا به گزینه هایی که در بالا اشاره کردیم ( قیمت ، کیفیت ، خارجی و ایرانی بودن کالا) توجهی ندارند بلکه به نظریات و حرفهایی که دیگران در مورد یک کالایی می زنند توجه می کنند و مبادرت به خرید  آن کالا و اجناس می کنند د ر واقع بیشتر  تبلیغاتی که دیگران می کنند برای آنها اهمیت دارد .

دسته ای از افراد هم هستند که به دنبال مد و به روز بودن می باشند و به همین علت هم همیشه د ر حال خریدن کردن کالا و اجناسی می باشند که مطابق سلیقه و مد هایی که آنها از آن پیروی می کنند باشند . حال شاید این خرید ها اصلا ضروری و مورد نیاز آنها  نباشد وفقط  صرفا به خاطر اینکه از رقبای خود عقب نمانند خرید می کنند . شاید هم یکی دوبار بیشتر از این کالاها استفاده نکنند. بعضی هم تمایل دارند که فقط اجناس و کالاهایی را بخرند که دارای  مارک باشند یعنی مارک دار بودن کالا برای شخص مهم است .

در ادامه این مطالب ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که از بین همه این افراد عده ای هم هستند که تا به کالا و جنسی نیاز پیدا نکنند و خریدن آن اجناس را ضروری نبیندد مبادرت به خرید نمی کنند حتی اگر از نظر مالی توان خریدن آنها را داشته باشند.

درکنار همه این بازارها که نام بردم جا دارد که از شهر قشم وبازارهایی که در این شهر وجود دارد نیز یادی بکنم به دلیل این که بعضی از خریدها نیز از بازارهای این شهر صورت می گیرد. این شهر هم دارای بازارهای قدیمی و جدید می باشد که طبیعتا بازارهای جدید این شهر شامل پاساژهایی متنوعی هستند که به سبک پاساژهای کشورهای خلیجی و حاشیه ای  که در نزدیکی این شهر قرار دارند ساخته شده است. 

در پایان اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از این مطالب داشته باشیم باید الگوهای خرید را به چند دسته تقسیم کنیم که این تقسیم بندی به شرح زیر می باشد:

-         قیمت

-         کیفیت

-         جایگاه و اعتبار بازارهای محل خرید

-         تبلیغات

-         مدگرایی

-         ایرانی و خارجی بودن کالاها

-         مارک دار بودن کالا ها

-         نیاز و ضرورت  

 

 پرسش آغازین :

 

 بدلیل تعدد و فراوانی الگوهای خرید ، در اینجا فقط به کالاها ولوازم خانگی برقی ( یخچال، کولر،تلویزیون و...) ومورد نیاز افراد را که از دوام بیشتری برخوردار هستند و نیاز بیشتری دارد که در هنگام خرید به کیفیت و دیگر موارد آنها توجه شود می پردازم.

در ادامه این مطالب می توانیم این پرسشهارا مطرح کنیم که:

1-مردم شهر بندرعباس هنگام خرید اینگونه کالاها به چه چیزی توجه می کنند؟ و یا اینکه 2- چه عواملی در خرید آنها موثر می باشد؟3-درهنگام خرید کالا چه چیزی مد نظر آنها می باشد؟4-چه عواملی باعث می شود که مردم به خرید بروند؟ در این تحقیق هدف ما بررسی ابعاد اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی خرید کردن است .5- درواقع خرید تا چه اندازه ازتغییرات بازار کار تاثیر می پذیرد و 6-آیا خرید کردن شامل الگوهای فراغتی نیز می شود؟7- آیا در جامعه ما نحوه خریدکردن حرکت از شالوده و شکل سنتی به سوی مدرنیزاسیون و صنعتی مشاهده می شود؟

 

بیان مسئله تحقیق:

  در گذشته نه چندان دور بیشتر خریدها براساس نیاز و ضرورت و توسط زنان خانه دار  صورت می گرفت زن خانه دار هر روز صبح زنبیل خرید خود را به دست می گرفت و مایحتاج همان روزخود را خریداری  می کرد و فرادی روز بعد دوباره این کار را تکرار می کردو شاید این کار برای او نوعی عادت و تفریح هم محسوب می شد. در این نوع خرید ، خرید براساس نیاز بود و واقعا خریدن کردن در اینجا شاید مفهوم واقعی خود را داشت اما در عصر حاضر بدلیل مشغله کاری زنان در بیرون از خانه، وقت کمتری دارند که به خرید کردن اختصاص دهند و هرموقع که فرصتی پیش بیاید به خرید می روند و مایحتاج چندروزه خود را تامین می کنند. در اینجا ما دو مفهوم اساسی داریم: خریدکردن براساس نیاز که در بالا ذکر کردم که بیشتر در جامعه سنتی دیده می شد و دیگری به خرید رفتن براساس تفریح که این مشخصه بیشتر به جامعه صنعتی برمی گردد .در عصر کنونی به وجود فروشگاههای زنجیره ای و کارت های خرید شکل خرید کردن نیز کمی آسانتر از گذشته شده است .

 

اهمیت و ضرورت تحقیق:

نکته مهم و با اهمیتی که در این تحقیق می توان ذکر کرد این است که دریابیم مراکز خرید چگونه به موقعیتی مهم برای خرید کردن شهروندان و اقلیتهای فرهنگی در جامعه ایرانی تبدیل شده اند. دلیل دیگری که می توان در اهمیت این تحقیق نام برد شاید این باشد که پی ببریم که همه افرادی که به این مراکز ( بازارها، پاساژها ) مراجعه می کنند آیا صرفا برای خرید کردن آمدند ویا اینکه برای پرسه زدندن و وقت گذرانی . در این تحقیق ما در واقع می خواهیم دریابیم که چه چیزی باعث شلوغی و تجمع افراد در این مراکز شده بدون اینکه شاید خریدی صورت بگیرد ، آیا برای اینگونه افراد مسئله وقت و زمان مهم نیست و آیاشکل ظاهری این مراکز باعث آمدن آنها به این مکان می باشد .و آیا فراوانی کالاها و در دسترس بودن آنها به آسانی در اختیار خریداران باعث این مسئله شده است . مطالبی از دیدگاه عباس کاظمی :عمدتا در بین مردم ممکن است که خرید فعالیتی ناچیز به نظر برسد اما خرید پدیده ای معنادار تر از آن چیزی است که اغلب تصور می شود.از سوی دیگر این پدیده امروزه برای فهم جامعه مدرن ضروری است . در جامعه ایران هنوز مطالعه ای در خور باب پدیده خرید کردن مردم به انجام نرسیده است، تحقیقات پیمایشی ملی که در طول سالهای اخیر به انجام رسیده اند هرگونه گذران فراغت مردم را سنجیده اند اما به خرید توجهی نکرده اند . درایران نیز ابعاد فرهنگی پنهان و آشکاری دارد ، خصوصا اینکه با پدیده مد که این روزها محل بحث جامعه شناسان و دیگر حوزه های علوم انسانی است رابطه ای نزدیک دارد. علاوه بر این ، بسیاری از تغییرات فرهنگی می تواند در سایه تحقیقات خرید دنبال شود. به قول « ریچارد سنت» : «شهر جای آدمهایی است که همواره با یکدیگر برخورد و تعامل دارند». مرکز خرید نیز شهری است با این خصوصیت. در خیابان و در فروشگاه ،فرد همواره در معرض دید قرار دارد. در عین حال همواره حس تنهایی و بی کسی بر او غلبه دارد. می توان حول آن بااندیشه های خود پرسه زد، به این ترتیب فضایی خصوصی در حوزه عمومی شهری حاکم است .

 

 تعریف مفاهیم اساسی:

دراین تحقیق ما باید بدانیم که بدنبال چه چیزی هستیم و واژه ها را برای خود و کسانی که در واقع به نوعی با تحقیق ما سروکار دارند معنا سازی کنیم .در این تحقیق ما بدنبال الگوهای خرید هستیم که مردم با پیروی و استفاده از آنها به خرید می پردازند .در اینجا واژه وکلمه ای که مد نظر است یکی خرید و دیگری الگوهای خریداست. کلمه خرید که کم وبیش برای مردم و مخاطبان یک کلمه آشنا می باشد ولی الگوهای خرید که ما باید بدانیم که منظور ما از الگو چه می باشد که در اینجا باید متذکر شد که الگوهای خرید نیز مانند نوع ونحوه خرید کردن متفاوت می باشد از جمله دوستان ، تبلیغات ، بروشور کالاها و غیره.   

 

پیشینه تحقیق: 

در بیان پیشینه تحقیق مطالبی از مقالات آقای عباس کاظمی در مورد خرید کردن( خرید نوروز ) را ذکر می کنم:

دردهه های اخیر، خرید(shopping)به موضوعی جدی در علوم اجتماعی بدل شده است . برای جستجو در باب ریشه های تاریخی جامعه شناسی خرید می شود تا دهه 1950، یعنی در تحقیقی که استون تحت «خریداران شهری و هویت یابی در شهر » انجام داد، به عقب برگشت. این پروژه بخشی از تز استون(1954) در دانشگاه شیکاگو بود . او در صدد برآمد مضامین لویس ورت را از مولفه های زندگی شهری ارزیابی کند . ورت معتقد بود که تماس های شهری ها با یکدیگر ممکن است چهره به چهره باشد اما سطحی ، زودگذر، غیر شخصی و جزئی است . استون ، این نظر را قبول نداشت . وی نمی پذیرفت که مولفه های زندگی شهری صرفا مجموعه ای از مناسبات غیر شخصی و شخصیت زدایی شده است ، بلکه معتقد بود که در فالعیتهای زندگی شهری می شود پرورش یافتن بذرهای شخصیت و هویت یابی را دید. بنابراین تصمیم گرفت برای دیدن این شکل از یکپارچگی اجتماعی به تحلیل فرایند خرید بپردازد . استون با بیش از یکصد زن مصاحبه و از نگرش آنها راجع به خرید سوال کرد. به طور ویژه او بر دلایل ترجیح یک مغازه (فروشگاه خرده فروشی ) بر دیگری تاکید کرد. استون از پاسخ برای مشخص کردن چهار رهیافت اساسی معطوف به خرید استفاده کرد و سعی کرد گونه شناسی خود را از خریداران ترسیم کند .این چهارگونه عبارتند از:

1-خریدار اقتصادی :کسی است که به قیمت و کیفیت توجه دارد.

2- خریدار شخصی: کسی است که معیار اقتصادی برای او از درجه دوم اهمیت برخوردار است و بیشتر به دنبال فرصت تعامل با کسانی است که عرضه کالا را تجربه می کنند.

3- خریدار اخلاقی : کسی است که ادعا می کند در انتخاب فروشگاه ملاحضات اخلاقی به کار می گیرد.

4- خریدار بی اعتناء: فعالیت خرید را بدون ضرورت انجام می دهد.

گرچه گونه شناسی استون نفوذ تعیین کننده ای بر پژوهش های بعدی در موردخرید داشته است اما پژوهش های بعدی بیشتر به سودمندی تجاری این گونه شناسی توجه کرده اند. مثلارونالد استفسون ورونالد وایلت کوشیدند تا بین شیوه ای که در آن خریداران کالاهای خود را می خرند با تعداد مغازه هایی که آنها احتمالا به دفعات زیاد به آنجا می روند رابطه و همبستگی برقرار کنند. علاقه جامعه شناسانه استون به گونه ای مطالعات بعد از او را تحت تاثیر قرار داده است و در سالهای اخیر جامعه شناسان به موضوع خرید، بیشتر توجه کرده اند. بلنگر و همکارانش اگر چه با گونه شناسی استون شروع کردند اما مقوله مهمتری از مشتری تفریحی را تشخیص دادند . خریدار تفریحی بر خلاف «خریدار راحت طلب»،(شخصی که اساسا شبیه انسان اقتصادی است ) به دنبال رضایت از عمل خود خرید است. آنها خود خرید را رضایت بخش می بینند و در پی کسب لذت اند. پس چرا مردم به خرید می روند؟ آیا خرید رفتن معنایی دارد؟ این پرشسی بود که ادوارد تابر در مقاله کوتاه اما پرنفوذش مطرح کرد. تابر از سی زن و مرد پرسید که چرا به خرید می روند ؟ از میان پاسخ هایی که به دست آورد ، شماری از انگیزه ها را شناسایی کرد که کمتر با کنش خرید کردن ارتباط داشت. این انگیزه ها مجموعه ای از بازی نقش ، سرگرمی جاری زندگی روزمره ، تجربه اجتماعی خارج از خانه با دوستان،تحریک و انگیزش حسی، ارتباطات یا غیبت کردن با دیگران، تعاملات با گروه دوستان، لذت از منزلت و اقتدار و سرانجام لذت از چانه زنی را در بر می گرفت. از آنجا که تابر بین انگیزه خریدن رفتن و خرید کردن تفاوت گذاشت ، در نشان دادن اهمیت اجتماعی گسترده کنش خرید موفق بود. کار وی موجب شد تا خرید به عنوان شکلی از فراغت در نظر گرفته شود. برخی نیز در مطالعات خرید برارتباط بین کالاها و هویت های پسا سنتی تاکید می کنند. این نگاه خصوصا با مفهوم سبک زندگی سروکار دارد . مصرف کنندگان دنبال کالاها واشیائی می گردند که هویت شان را تعریف کند. سبک زندگی از سایر مفاهیم سنتی گذشته چون نظم های منزلتی گذشته و همچنین تقسیمهای ساختاری چون خانواده ، طبقه، جنسیت و قومیت متفاوت است. یکی از مهمترین دلایلی که میلر برای آن ذکر می کند این است که سبک زندگی بر الگوهای فرهنگی ای تاکید می کند که براساس نشانه ها، بازنمائی ها و رسانه ها شکل گرفته اند. از آنجاکه سبک زندگی به گسترش اختیار مصرف کننده در انتخاب شیوه زندگی منجر می شود ، این مفهوم ذاتا بی ثبات است و قطعیت مفاهیم گذشته را ندارد. با این حال ، ماهیت خرید زنان و مردان یکسان نیست . اگر جنسیت را در گونه شناسی مداخله دهیم می بینیم که مردان ، خریدارانی خشک تر و غیر عاطفی تر و زنان بیشتر خریدارانی تفریحی محسوب می شوند.جدای از نکاتی که در باب خرید روزمره گفته ایم می توان در باب خرید نوروز به طور خاص تامل کرد. درحالی که خرید روزمره ، خرید شکل متعارف در طی سال است ، خرید نوروز نوعی خرید همگانی است. خریدی که بانوعی کارناوال شادی و رسمی فرهنگی همراه است. خرید روزمره ، انعکاس دهنده هویتهای فردی و جنبه های فردگرایانه خریدار است اما خرید نوروز نوعی کنش جمعی پیوسته است که کلیت جامعه در بر ساختن هویت ملی در آن مشارکت می کند.در اینجا خرید شکلی مناسکی می یابد،مناسکی که خود بخشی از مناسک بزرگتر عید نوروز است.  

 

رویکرد نظری:

در باب رویکرد نظری از چند رویکرد و نظریه که اساتید و بزرگانی چون عباس کاظمی استاد دانشگاه ، ژان بودریار ،پل ویلیس ،جان فیسک ، اسلاتر و داگلاس ارائه دادند در اینجا ذکر می کنم:

مراکز خرید در سه پارادایم عمده تئوریزه می شوند. یکی پارادیم چپ انتقادی که متعقد است مراکز خرید ماشین های تولید ، مصرف کننده های همسان ، همگن ویکدست هستند که در نهایت به تباهی آنها می انجامد. مهمترین تئوری پرداز این پارادایم «ژان بودریار» است . او معتقد است ما در جهانی زندگی می کنیم که مصرف تمامی زندگی ما را در برگرفته و از معنا تهی کرده است. بودریار می نویسد:« مصرف هیچ محدودیتی ندارد. اگر این همانطور که به نحو ساده لوحانه ای فرض می شود ، یک جذبه و یک ولع باشد پس ما باید به اقناع دست یابیم. ولی می دانیم که اینچنین نیست . این وسواس برای مصرف نتیجه بعضی عوامل تعیین کننده روان شناختی و چیزهایی شبیه به آن نیست، همچنین صرفا قدرت رقابت و همچشمی هم نیست. اگر مصرف مهار نشدنی به نظر می آید به این علت است که تجربه ای تماما ایده آلیستی است که دیگر (فراتر از حد معینی) چیزی برای ارضای نیازهای اصیل و واقعی ندارد. تمایل به تعدیل مصرف اخلاقی گری سادلوحانه و بیهوده است.» از نظر بودریار تباهی مصرف کننده نزدیک است. « ما در نقطه ای قرار گرفتیم که مصرف کل زندگی ما را احاطه کرده است.» از نظر او کار، فراغت ، طبیعت فرهنگ و همه آنچه که از هم جدا بوده اند در جامعه جدید در هم ادغام شده اند. این نوع برداشت منفی را البته در شکلی معتدل تر در کارهای دیگری نیز می توان دنبال کرد به عنوان مثال جکسون و تریف و یا گاس به تاثیر از دوسرتو از استعاره فریب ، اغوا و نیرنگ برای فضاهای استراتژیک مراکز خرید استفاده می کنند. از نظر گاس مراکز خرید ، چشم اندازهایی هستند که به نظر می رسد بناست مصرف کنندگان را به خواست خود برسانند اما قصه این است که در پشت این نمای به ظاهر پرزرق و برق مغاکی ژرف نهفته است . در واقع از خود بیگانگی مصرف کالا ، خود را درپشت نقاب کارناوال مراکز خرید پنهان کرده است.

دومین پارادایم در بررسی مراکز خرید به اهالی مکتب بیرمنگام(مطالعات فرهنگی ) مربوط می شود.در تبیینی مخالف تبیین بدبینانه ای که ذکر کردیم ،مرکز خرید متنی چند معنایی تلقی می شود . این ایده را در کار افرادی چون پل ویلیس و جان فیسک می توان دید فیسک در قرائت امر عامه تفسیر خوش بینانه ای از مراکز خرید ارائه می دهد. او بالحنی کنایه می گوید که « جای زنان در مرکز خرید است .» این در واقع به معنای مقاومتی نمادین در برابر محدودیت هایی است که زن در خانه دارد. زن در این مراکز نقش هایی بیش از آنچه در خانواده هسته ای برای تعریف شده است ، می توان داشته باشد. خرید کرداری است که جنبه اعتراضی و شورشی نیز دارد. مصرف کردن زن از پول شوهر نشانه ای برای کنش مقاومت خانوادگی می توان محسوب شود. در اینجا خود خرید نیز می تواند جنبه کارناوالی پیدا کند. « جان فیسک » سعی می کند از خرید به عنوان یک امر کارناوالی ، زنانه و رهایی بخش تفسیر خوش بینانه ای ارائه دهد. از نظر فیسک ، جوانان و زنان با قدم زدن در مراکز خرید فضاهایی را برای مقاومت در برابر محدودیت های خود در خانه و جامعه ایجاد می کنند. فیسک می نویسد: « جوانان به جای خرید کالا به تماشا و اشغال فضا می پردازند . یک نوع مصرف لذت که سودی مادی برای کسی ندارد. آنها واقعا از بالا و پایین رژه رفتن، آزردن مصرف کنندگان واقعی و نمایندگان قانون و نظم و به رخ کشیدن تفاوت هایشان لذت می برند. کلیسای مصرف گرایی با یک تجربه مخالفت فرهنگی روبه رو شده است.» به نظر اسلاتر مصرف همواره در شکاف ها و فضا ها رخ می دهد و این شکاف ها و فضا ها به نظر می رسد فضاهای شورش و اعتراض باشد. نتیجه آن ، تولید مستمر قرائت رهایی بخش اشت که در آن متون همیشه برحسب فضاهایی که آنها عرضه می کنند در نظر گرفته می شوند. فضاهایی که برای لذت عرضه می شوند، فضاهایی هستند که از طریق آنها افراد می توانند معنا سازی کنند.

سومین پارادایم مهم در مورد بررسی مراکز خرید  که تبیینی متفاوت با دو تبیین بالا است بیشتر در تئوری ها و کار افرادی چون ماری داگلاس، پیربوردیو و دانیل میلر دیده می شودمیلر در این رویکرد مراکز خرید با مفهوم مناسبات اجتماعی فهم می شود . مراکز خرید به عنوان مکانی فهم می شود که از طریق کردارهای خرید و هویت به طور مستمر این مناسبات را شکل می بخشند .او این ایده را رد می کند که مراکز خرید با یکدیگر هم ریشه و مشابه اند. مراکز خرید از آن رو متعدد و متفاوت اند که تاریخ خاص خود را دارند. هر مرکز خرید معنای متمایزی ارایه می کند و تفاوت هایشان را به آسانی به نمایش می گذارد. بوردیو نیز پروژه خرید و مراکز خرید را در فهم مناسبات اجتماعی و سرمایه های نمادین بررسی می کند و از آن به عنوان یک عرصه « هویت بخش » نام می برد. بوردیو سعی داشت نشان دهد که چگونه گروه های خاص به ویژه طبقات اجتماعی اقتصادی از میان سایر چیزها ، انواع کالاهای مصرفی ، روش های ارائه خوراک و غذا خوردن ، مبلمان و تزئین داخلی منزل را به کار می گیرند تا روش زندگی مجزای خود را مشخص کنند و خود را از دیگران متمایز سازند.

عباس کاظمی و یوسف اباذری نیز در مقاله از جامعه شناسی تا مطالعات فرهنگی رویکردهای نظری خرید را ارائه دادند که در این مقاله موضوع خرید از سه رویکرد بررسی می شود. رویکرد اول مطالعات جامعه شناختی است که در آن خرید ، صرفا بخشی از موضوع جامعه شناسی است در این رویکرد بیشتر بر گونه شناسی خریداران تاکید می شود. در رویکرد دوم ، خرید با مقوله عام تری به نام مصرف بهم می آمیزد . در این رویکرد به طور ویژه از والتر بنیامین یاد شده است . در نگاه او والتر بنیامین مراکز خرید، فضاهایی برای سلطه بیشتر سرمایه داری اند. در رویکرد سوم یعنی رویکرد مطالعات فرهنگی به موضوع خرید ،مثبت ، خلاق و سازنده می شود. نتیجه آنکه ، خرید در مطالعات فرهنگی نشان دهنده حرکت بنیادی در اصول ساختاری جامعه از تولید به مصرف است. خرید قلمرویی از کنش اجتماعی ، تعامل و تجربه است که تا اندازه زیادی رفتارهای زندگی روزمره مردم شهری را ساخت می دهد.

یک رویکرد دیگری که در خرید کردن مردم نقش موثری دارد شاید پدیده مصرف و مصرف گرایی باشد.مصرف به عنوان یک پدیده اجتماعی اقتصادی ، ارمغان جامعه صنعتی مدرن به شمار می رود . تمایل به مصرف و مصرف گرایی را می توان از مشخصات مدرنیته و یا جامعه مدرن دانست. آنچه جامعه بدوی و سنتی را با جامعه صنعتی مدرن متمایز می سازد فراوانی و هجوم وسیعی از اشیاء ، اجناس ، کالاها و خدمات مادی می باشد. مصرف نیز مانند سایر مفاهیم اقتصادی دارای ابعاد مثبت و منفی است. چنانچه در جامعه امروز بازار آزاد از مشخصات مطلوب یک جامعه مدرن می باشد که افزایش ثروت ،فراوانی کالاها و خدمات ، کیفیت مطلوب، افزایش مصرف توسط مصرف کنندگان را به ارمغان می آورد. لذا جنبه منفی و تاریک مصرف را می توان در واژه هایی مانند مادی گرایی یا مصرف گرایی ، فرصت طلبی ، ثروت اندوزی و غیره یافت. چه کسی مصرف کننده است؟ از نگاه علم اقتصاد و نئوکلاسیک ها مصرف کننده فردی است که به قصد ساختن حداکثر منافع اش عمل می کند و بهترین انتخاب را انجام می دهد. فرد مصرف می کند چون نیاز دارد و این یک تعامل اقتصادی است که فرد عقلایی تصمیم می گیرد و عمل می کند .بشر امروز ، در مقابل تعداد زیادی از انتخابات و تصمیمها قرار دارد. امروزه اشیاء هستند که وسیله ارتباطی بین انسانها قرار گرفته و بیشتر ارتباط اجتماعی افراد به عوض تعامل مستقیم به واسطه گری اشیاء و اجناس صورت می گیرد. زمانی که ما از مصرف و مصرف کننده صحبت می کنیم ناخودآگاه به واژه ای جدید «جامعه مصرفی » برمی خوریم. می توان یکی از اثرات و پیامدهای گسترش مصرف را تشکیل و یا ظهور جامعه مصرفی دانست. در جامعه مصرفی ، مصرف کنندگان تمایل به مصرف میزان بیشتر اجناس و خدمات دارند و مصرف گرایی به نوعی هنجار اجتماعی در چنین جامعه ای مبدل می گردد. در جامعه مصرفی ، خرید به عنوان نوعی تفریح و گذران اوقات فراغت جامعه مدرن محسوب می گردد. فرد سعی به خرید بیشتر اجناس و خدمات می نماید و از این طریق خود را مدرن، تجددگرا و ثروتمند به نمایش می گذارد. نمایش ، نقش عمده ای را در گسترش فرهنگ در جامعه بازی می نماید.رسانه های جمعی بزرگترین تاثیر را در ترغیب افراد به پیروی از این فرهنگ داشته اند. ما روزانه با موج عظیمی از تبلیغات رادیویی و تلویزیونی مورد هجوم قرار می گیریم که خواسته یا ناخواسته ، ناخودآگاه ما را تشویق به خرید جنسی که حداقل یکبار تبلیغات آن را دیده و یا شنیده ایم می نماید. فروشگاه های بزرگ زنجیره ای یکی از ترفندهای جدید عرضه محصولات جهت جذب مشتری و افزایش تمایل به مصرف می باشد. در مراکز بزرگ خرید، مصرف کننده همه چیز را در یکجا ودر یک محل دریافت می کند. چه اجناس فرهنگی باشد یا اقتصادی ، مرزبین اقتصاد و فرهنگ از بین می رود . در اینجا ما مجموعه ای از انواع مصرف مانند مصرف زمان، مصرف اجناس و خدمات و فرهنگ را شاهد می باشیم . دلیل دیگر گسترش مصرف و تشکیل جامعه مصرفی و جامعه مدرن امروز را می توان ظهور کریدت کارتها نام برد، که مصرف کننده بدون توجه به میزان ذخایر مادی خود از طریق کارتهای اعتباری کریدتی بی مهابا خرید می کند و این که چه عواقب اجتماعی و حقوقی را به با می آورد، از حوصله بحث ما خارج است در اینجا نمی توان از عواملی مانند مدگرایی، حق انتخاب، درجه انتخاب بالاتر، پرستیژ اجتماعی به عنوان دیگر ویژگی های جامعه مصرفی نام نبرد. مد به عنوان بزرگترین عامل مشوق مصرف گرایی است که به صورت مرگبار جامعه را به سوی مصرف بی رویه سوق می دهد. در جامعه ما نیز مدگرایی و پیروی از مد، پرستیژ مدرن بودن را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد. پس محرک قوی در گسترش و بسط مصرف در طبقات مختلف جامعه به میان می آورد. مصرف کننده به این تصور که مصرف یک گونه ای از نمایش موقعیت اجتماعی است. تمایل به مصرف گرایی و مدگرایی با سرعت هرچه بیشتر در بین طبقات مختلف جامعه به خصوص جوانان رخنه نموده است که در عین حال همراه با نا همگونی نا مطلوبی بین میزان عایدات و مصارف جامعه مصرفی ما همراه است . متاسفانه برخورد جامعه ما با پدیده مصرف یک برخورد غیر معقولانه، غیرمنطقی و غیر مسئولانه است. ما برای ایجاد یک موقعیت اجتماعی مطلوب در جامعه تمایل به مصرف داریم اما متاسفانه بدون تعمق و قبول واقعیت ضعف اقتصادی خویش . لازم به ذکر است که امروزه فرد به عنوان یک مصرف کننده در بازار نقش منفعل نداشته و می تواند با تغییر میزان تقاضای خویش مقدار قیمت و جهت عرضه محصولات را تعیین نمایید، تنها و تنها مستهلک است که با تصمیم و عمل معقولانه خویش اقتصاد کشور خویش را از سقوط به ورطه نابودی نجات دهد.    

 

 مدل تحلیلی :

 

 

    علتها                                                                                      معلولها 

 

 

 

 

(این قسمت از مطلب حذف شده    )

                                                                                                             

  فرضیات تحقیق : فرضیه پاسخ ابتدایی به یک پرسش اساسی می باشد و پیش فرضها و تصوراتی است که محقق برای عنون و موضوع تحقیق خود بکار می برد. در اینجا برای اینکه بتوان این تحقیق را به خوبی پیش برد و به یک نتیجه خوب و مطلوبی رسید ناگزیر باید فرضیاتی برای آن در نظر گرفت.  ما وقتی که فرضیه ای می سازیم خلاف آن را نیز مطرح می کنیم تا درستی یا نادرستی فرضیه برای ما روشن شود البته وقتی که ما فرضیه ای را می سازیم به این معنا نیست که ما باید این فرضیه خود را ثابت کنیم مابااین فرضیات بهتر می توانیم کار تحقیق خود را پیش ببریم و هرچه فرضیات ما زیاد باشد بهتر است.بعضی مواقع ما از روی علت و معلول خود به فرضیات می رسیم و در بعضی مواقع هم از فرضیات به مدل تحلیلی و علت و معلول می رسیم. در ذیل چندین فرضیه و همچنین خلاف فرضیه ذکرشده است که سعی شده در رابطه با موضوع و عنوان تحقیق باشد:

  فرضیه H : هرچه درآمد افراد بیشتر باشد پس میزان خرید آنها افزایش می یابد.

فرضیه خلاف 0H : درآمد در خرید کردن افراد هیچ نقشی ندارد.

فرضیه H : بین درآمد و میزان خرید رابطه مستقیم وجود دارد.

فرضیه خلاف0H :هیچ ارتباطی بین درآمد و خرید افراد وجود ندارد.

فرضیهH : بین میزان خرید و محل سکونت افراد( بالا شهر و پایین شهر ) رابطه وجود دارد.

فرضیه خلاف H0 : خرید کردن افراد هیچ ارتباطی به محل زندگی کردن آنها ندارد.

فرضیه H :هرچه تحصیلات و سطح افراد بیشتر باشد پس در خرید کردن دقت زیادی می کنند.

فرضیه خلاف 0H :تحصیلات افراد در خرید کردن آنها هیچ نقشی ندارد.

فرضیه H :  برای خانم ها گرفتن کاتالوگ کالا از فروشنده مهم می باشد.

فرضیه خلاف0H : برای خانمها گرفتن کاتالوگ کالا زیاد مهم نیست .

فرضیه H : قیمت کالا در خرید کالا برای خریداران مهم می باشد

فرضیه خلاف 0H : قیمت کالا در خریدن کالاها زیاد مهم نیست .

فرضیه H : تبلیغات در خرید و فروش کالا نقش موثری دارد .

فرضیه خلاف H0 : تبلیغات هیچ نقشی در خرید و فروش کالاها ندارد.

فرضیه H : بین سبک و شیوه زندگی افراد با نحوه خرید آنها ارتباط وجود دارد.

فرضیه خلاف H0 : هیچ گونه ارتباطی بین شیوه و سبک زندگی افراد وجود ندارد.  

روش تحقیق :

روش تحقیق در مورد این تحقیق در ارائه مطالب و تئوری ها بیشتر بر اساس مطالعات اکتشافی می باشد که از طریق مطالعه اکتشافی در میدان و مطالعه تحقیقات تجربی و مطالعه تحقیقات نظری می باشد. در حوزه میدانی با مشاهده بازارهای که در شهر بندرعباس وجود دارد و نحوه خرید مردم از این بازارها و پاساژها مطالب جمع آوری شده است و در حوزه تجربی و نظری نیز از مطالعات و تحقیقات اساتید و کسانی که در مورد این تحقیق فعالیت کردنده اند و از مقاله ها و کتابها گوناگون که در این زمینه گردآوری شده بود استفاده شده است . قطعا روش تحقیق عملی کمی فرق می کند و بصورت پیمایشی و میدانی و پرسشنامه ای است .

 

جامعه آماری :

در اینجا جامعه آماری ما بازارهای شهر بندرعباس  و افرادی که از این بازارها خریداری می کنند می باشد که با توجه با تعدد و فراوانی بازارهاکه  دراین شهر وجود دارد ما  بازارها را از طریق روش نمونه گیری که مناسب این تحقیق است انتخاب می کنیم وآن تعداد  مخاطبانی را که مورد نیاز تحقیق ما می باشد را تعیین  می کنیم و از طریق پرسشنامه ای که طرح کرده ایم آمارگیری خود را انجام می دهیم.

 منابع:

جامعه شناسی اقتصادی ؛نوشته: نیل جی اسملسر،اهمیت اقتصادی خرید داخل ؛نوشته فریدون احمدی ، چی بخریم ؟ چی نخریم ؟ نوشته الهام آذر ، خرید خارجی ؛ نوشته علیرضا ابراهیم زاده ، مقاله نظریه برابری قدرت خرید ؛نوشته  محمد رضا مهران فر ، مقاله جنون خرید ؛نوشته  اسدالله نقدی ، مرکز خرید ؛ نوشته پونه پورسیستانی ، مقاله تجربه خرید ؛ نوشته عباس کاظمی ، مقاله خرید سال نو ؛ نوشته عاطفه عالی پور ، مقاله نابسامانی در خرید «معضل فراموش شده » نوشته محمد رضا مردودی ، راهنمای خرید خارجی و سیستمهای خرید ؛ نوشته ا یرج زینال زاده  

     پرسشنامه: 

باسلام:

شهروندگرامی پرسشنامه ای که در اختیار شما می باشد فقط یک تحقیق دانشجویی می باشد و جوابهایی شما قطعا می تواند در جمع آوری مطالب موردنیاز این تحقیق و بدست آوردن یک نتیجه مطلوب ومناسب مارا یاری کنند و هیچ اثر سوئی را برای شما به دنبال نخواهد داشت. از همکاری شما کمال تشکر را دارم.

-­­­­­­­­­------------------------------------------------------------

 

1-      من ازبازارها و محلهای خریدی که نزدیک منزلم است خرید می کنم.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

2-      من از بازارهاو پاساژهای معروف و مطرح خرید می کنم.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

3-      محل و مکان خرید زیاد در خرید من تاثیر ندارد.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

4-      من خریدم را براساس کاتالوگی که هر کالا دارد انجام می دهم.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

5-      من خریدم را براساس تبلیغی که صورت می گیرد انجام می دهم.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

 

6-      من خریدم رااز یک کالای موردنظر براساس تعریف و توصیه که دوستان می کنند انجام می دهم.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

7-      من همیشه تنهایی به خرید می روم.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

8-      من خریدم را با همراهی دوستان انجام می دهم.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

9-      من بعضی مواقع برای تفریح و گذران وقت به خرید می روم.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

10- من بیشتر مواقع براساس نیاز و ضرورتی که به کالا پیدا می کنم به خرید می روم.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

11- قیمت اجناس و کالاها در خرید کردن من بسیار موثر هستند.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

12- اجناس و کالاهایی که خریداری می کنم حتما باید مارک دار باشند.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

13- اجناس و کالاهایی که خریداری می کنم باید از کیفیت مطلاوب و مناسبی برخوردار باشند.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

14- اجناس و کالاهایی که خریداری می کنم حتما باید خارجی باشند.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

15- اجناس و کالاهایی که خریداری می کنم مهم نیست که خارجی باشند.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

16- تعریف و تمجید های فروشنده از کالای موردنظر در خرید من بسیار موثر است.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

17- من بیشتر اجناس و کالاهایی را خریداری می کنم که دارای ضمانت نامه باشند.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

18- به عقیده من هرچه درآمد افراد بیشتر باشد پس میزان خرید آنها نیز افزایش می یابد.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

19- به عقیده من بین درآمد و میزان خرید افراد رابطه مستقیم وجود دارد.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

20- به عقیده من بین میزان خرید و محل سکونت(بالا شهر/پایین شهر)افراد رابطه وجود دارد.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

21- به عقیده من بین سبک وشیوه زندگی افراد با نحوه خرید آنها ارتباط وجود دارد.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

22- به عقیده من هرچه تحصیلات و سطح سواد افراد بیشتر باشد پس در خرید کردن آنها نیز دقت کافی وجود دارد.

کاملا موافقم£ موافقم£ بدون نظر£ مخالفم£ کاملا مخالفم£

 

 

مشخصات فردی :

1- جنسیت :     زن£        مرد£

2-سن :

3- وضع سواد و تحصیلات : باسواد£      بی سواد£

4-در صورت باسواد بودن پایه یا مدرک تحصیلی : 

ابتدایی £ راهنمایی £  دیپلم £ فوق دیپلم £ لیسانس £  

فوق لیسانس £  دکتراو بالاتر £

  5- وضع زناشویی :  متاهل £       مجرد £

6- وضع فعالیت :

شاغل £ بیکار(جویای کار) £ دارای درآمد بدون کار £

 محصل £  خانه دار

-در صورت شاغل بودن وضع شغلی :

کارفرما£ کارکن مستقل £ کارمند بخش عمومی(دولتی) £

کارمند بخش خصوصی £

8-نوع شغل :

9-در صورت محصل بودن :

شغل پدر£             شغل مادر£ 

10- محل سکونت :      بومی £        غیر بومی £

 

 

+ نوشته شده در شنبه بیست و نهم تیر 1387ساعت 18:25 توسط روزنامه نگار اجتماعی |